COntoh PENGIRAAN KADAR NADI

Kadar Nadi Maksimum ( KNM )    =          220

=          220 – Umur

=          220 – 33

=          187 denyutan / minit

 

Kadar Nadi Rehat ( KNR )              =          78 denyutan / minit

* Kadar Nadi Rehat (KNR) diambil ketika bangun dari tidur di waktu pagi.

Pengiraan adalah berdasarkan:

a. Upper Limit             :           85%

b. Lower Limit            :           60%

SASARAN KADAR NADI LATIHAN ( KNL )

a. Upper Limit ( 85% )                                    b. Lower Limit ( 60% )

= ( KNM – KNR ) x 0.85 + KNR )                = ( KNM – KNR ) x 0.60 + KNR )

= ( 187 – 78 ) x 0.85 + 78                               = ( 187 – 78 ) x 0.60 + 78

= 171 denyutan / minit                                    = 143 denyutan / minit

Maka Zon Sasaran untuk 85% ialah:              Maka Zon Sasaran untuk 60%  ialah:

= 166 – 176 denyutan / minit                          = 135 – 148 denyutan / minit

SASARAN KADAR NADI LATIHAN ( KNL ) DALAM SAAT

a. i) 176           =          29 d / 10 saat               b. i) 148           =          25 d / 10 saat

6                                                                       6

ii) 166           =          28 d / 10 saat                  ii) 135           =          23 d / 10 saat

6                                                                      6

Maka Zon Sasaran untuk Kadar Nadi Latihan ( KNL ) ialah :

a. Upper Limit ( 85% )                                    b. Lower Limit ( 60% )

= 28 -29 denyutan / 10 saat                            = 23 – 25 denyutan / 10 saat

PENGIRAAN KADAR NADI RESPONDEN

( Sebelum Sesi Latihan )

 

RESPONDEN           : MUHAMMAD IZZUDDIN AYZA ABU YAZIZ

                                               

Kadar Nadi Maksimum ( KNM )    =          220

=          220 – Umur

=          220 – 20

=          200 denyutan / minit

 

Kadar Nadi Rehat ( KNR )              =          64 denyutan / minit

SASARAN KADAR NADI LATIHAN ( KNL )

 

a. Upper Limit ( 85% )                                    b. Lower Limit ( 60% )

= ( KNM – KNR ) x 0.85 + KNR )                = ( KNM – KNR ) x 0.60 + KNR )

= ( 200 – 64 ) x 0.85 + 64                               = ( 200 – 64 ) x 0.60 + 64

=  180 denyutan / minit                                   = 146 denyutan / minit

Maka Zon Sasaran untuk 85% ialah:              Maka Zon Sasaran untuk 60%  ialah:

= 175 – 185 denyutan / minit                          = 142 – 152 denyutan / minit

SASARAN KADAR NADI LATIHAN ( KNL ) DALAM SAAT

 

a. i) 185           =          31 d / 10 saat               b. i) 152           =          25 d / 10 saat

6                                                                       6

ii) 175           =          30 d / 10 saat                  ii) 142           =          24 d / 10 saat

6                                                                      6

Maka Zon Sasaran untuk Kadar Nadi Latihan ( KNL ) ialah :

a. Upper Limit ( 85% )                                    b. Lower Limit ( 60% )

= 30 – 31 denyutan / 10 saat                           = 24 – 25 denyutan.

KESELAMATAN DALAM SUKAN


           Keselamatan dalam sukan merangkumi pelbagai aspek sama ada persediaan fizikal mahupun persediaan alatan. Persediaan fizikal meliputi aktiviti memanaskan badan dan menyejukkan badan. Manakala persediaan dari segi alatan pula adalah sperti kesesuaian pakaian, alatan sukan dan peraturan pertandingan atau latihan. Ramai dikalangan atlit mengalami kecederaan kerana mengabaikan perkara-perkara berikut. Jadi, sebagai langkah bagi mengelakkan kecederaan maka aspek keselamatan perluah diutamakan sebelum, semasa dan selepas latihan, pertandingan. Perincian keselamatan dalam sukan adalah seperti berikut :

PAKAIAN

Pakaian dalam sukan haruslah sesuai dengan saiz tubuh badan dan membenarkan penyejatan peluh berlaku. Pakaian yang diperbuat daripada kapas adalah sesuai dengan iklim negara kita kerana ia menyerap peluh. Ini akan mengelakkan peningkatan suhu yang mendadak. Pakaian yang terlalu ketat akan menjerut peredaran saluran darah dan ia akan menjejaskan kesihatan dan prestasi atlit.

PERALATAN BERSUKAN

Peralatan mestilah bersesuaian dengan umur, ketinggian dan keupayaan fizikal individu itu untuk keselesaan bersukan malahan akan dapat meningkatkan motivasi individu tersebut untuk terus terlibat dalam sukan. Sebagai contoh, pelajar sekolah rendah yang ingin bermain tenis perlulah menggunakan riket yang bersesuaian dengan saiz dan berat mereka supaya ia tidak menjejaskan tahap peningkatan prestasinya dalam sukan tenis. Jadi tidak dapat dinafikan lagi kesesuaian peralatan bersukan amat penting agar ia dapat digunakan dengan sebaik-baiknya untuk meningkatkan prestasi seseorang atlit.

PERALATAN KESELAMATAN

Semua atlit atau pemain mestilah menggunakan peralatan keselamatan untuk mengelak dari berlakunya kecederaan. Kebanyakan alatan keselamatan adalah mengikut kesesuaian pemakainya. Sukan-sukan yang berisiko tinggi untuk mendapatkan kecederaan seperti hoki, ragbi, taekwondo dan bola sepak mempunyai alatan sinpad, abdominal guard, head gear dan sarung tangan untuk melindungi bahagian-bahagian tertentu.

PERALATAN PERTANDINGAN

Penganjur pertanding umur haruslah mengutamakan keselamatan terutamanya dalam menyediakan peraturan sesuatu pertandingan. Peraturan-peraturan permainan yang telah ditetapkan oleh badan-badan sukan wajib dipatuhi agar tidak berlaku perkara yang tidak diingini. Seharusnya penganjur sesuatu kejohanan atau pertandingan merujuk peraturan yang telah disediakan dan diedarkan kepada semua yang terlibat sebagai panduan.


PADANG DAN GELANGGANG

Kawasan permainan atau latihan seperti padang dan gelanggang haruslah mempunyai ciri-ciri keselamatan yang baik dan tidak membahayakan penggunanya. Sebagai contoh padang ragbi yang tidak rata dan berlubang-lubang boleh mencederakan pemain seperti terseliuh dan tersadung. Ini akan menjejaskan prestasi pemain dan boleh mendatangkan bahaya kepada mereka. Jadi padang dan gelanggang mestilah sentiasa berada dalam keadaan yang baik serta alatan yang berada di sana juga turut dalam keadaan yang baik agar ia dapat digunakan sepenuhnya.

PROJEK MINI

Video teknologi

 

Kulit Buku                                                                                         

 

KECERGASAN

KONSEP KECERGASAN

Ahli-ahli fisiologi menyatakan bahawa kecergasan merupakan satu keadaan dimana seseorang itu mampu melakukan kerja sehariannya tanpa kelesuan dengan menggunakan tenaga yang minima serta mempunyai tenaga lebihan yang boleh digunakan sewaktu masa kesenggangan dan dalam keadaan kecemasan.

Kecergasan boleh didefinisikan sebagai kebolehan untuk menyaingi kehidupan yang seimbang dan lengkap. Ini secara keseluruhan melibatkan kecergasan sosial, kecergasan psikologi, dan kecergasan fisiologi. Kesemua ini ditentukan oleh persekitaran, keturunan atau baka dan cara hidup seseorang.

Kecergasan keseluruhan adalah integrasi komponen-komponen fizikal, mental, sosial, rohani dan emosi. Kecergasan ini boleh memberikan sumbangan bermakna kepada masyarakat. Ia juga boleh mencerminkan perasaan seseorang individu tentang kehidupan serta keupayaan diri berfungsi dengan lebih cekap.

Defini  kecergasan yang paling popular adalah seperti yang dicadangkan oleh Akademik Pendidikan Jasmani Amerika Syarikat. ( Clarke,1979 ). “ Kecergasan adalah keupayaan meaksanakan tugasa harian dengan cekap dan cekap tanpa rasa kepenatan yang berlebihan serta mempunyai tenaga yang mencukupi untuk melakukan aktiviti riadah. Selain daripada itu, seseorang yang cergas dari segi fizikal harus sanggup menghadapi cabaran keadaan-keadaan kecemasan yang mungkin timbul.

KECERGASAN BERDASARKAN KESIHATAN

Kecergasan berdasarkan kesihatan mempunyai lima komponen :

1. Daya tahan kardiovaskular – keupayaan jantung dan sistem peredaran darah dapat

berfungsi secara berterusan sewaktu seseorang

melakukan kerja pada tempoh masa yang panjang.

2. Daya tahan otot – kebolehan melakukan kerja dalam suatu tempoh yang lama dengan

melakukan kerja yang berulang-ulang. Ia bergantung kepada

kecekapan pembekalan darah dan keupayaan otot untuk

menghasilkan laktik asid.

3. Kekuatan otot – keupayaan otot untuk mengatasi rintangan bagi menghasilkan

daya(kerja). Ia juga boleh meningkatan kebolehan paru-paru

untuk mengangkut lebih banyak oksigen ke otot-otot untuk

menghalang kelesuan dan keletihan.

4. Kelembutan – keupayaan sendi-sendi untuk membenarkan sesuatu pergerakan yang

berlaku dengan licin tanpa menghadapi sebarang rintangan. Hasil

pergerakan biasanya ditentukan oleh kepanjangan otot-otot, ligamen,

tendon dan struktur sendi seseorang.

5. Komposisi badan – merujuk kepada bahagian-bahagian badan tanpa lemak/tisu dan

bahagian berlemak. Lebihan lemak dibahagian otot tidak

membahayakan kesihatan jika dibandingkan berat badan itu

dari dominasi kumpulan lemak.

KECERGASAN FIZIKAL BERDASARKAN MOTOR ( PERGERAKAN )

Terdapat enam komponen penting dalam kecergasan fizikal berdasarkan motor :

1. Koordinasi – merupakan keberkesanandan keseragaman yang cekap dalam pergerakan

tubuh badan seseorang. Ia melibatkan pergerakan kesemua anggota

badan. Ia merupakan keupayaan menggunakan pancaindera, badan dan

hubungan mental dengan sempurna.

2. Keseimbangan – kebolehan untuk mengekalkan keseimbangan apabila pusat graviti

dan dasar( tapak ) yang menyokong seseorang itu diubah. Terdapat

dua jenis imbangan iaitu imbangan statik yang mana pusat graviti

berada pada kedudukan setempat dan imbangan dinamik pula

keupayaan mengekalkan keseimbangan sewaktu pusat graviti

telah diubah.

3. Ketangkasan – keupayaan seseorang untuk membuat pergerakan berturutan ke

sesuatu arah yang berbeza dengan cekap, pantas, kemas dan mudah.

4. Kuasa – keupayaan individu melakukan pergerakan pantas atau mengejut yang kuat

dalam jangka masa yang singkat dengan kecekapan yang tinggi. Ia adalah

hasil kuncupan otot yang kuat dalam jangka masa yang singkat dan

merupakan gabungan antara kekuatan kuncupan otot dan kepantasan kucupan

otot.

5. Kelajuan – keupayaan individu membuat pergerakan yang berturutan dengan pantas

dalam jangka masa yang singkat mengikut sesuatu arah. Kelajuan berkait

rapat dengan masa tindak balas. Kelajuan ditentukan hasil jarak langkah

dan kekerapan langkahan.

6. Masa tindak balas – sesuatu jangka masa yang diambil untuk bergerak atau bertindak

selepas menerima sesuatu stimuli( ransangan ). Masa tindak

dikaitkan dengan faktor ketangkasan. Kebolehan ini mampu

membantu ketika dalam pertandingan dan sewaktu kecemasan.

RANCANGAN PENGAJARAN

Sebagai guru adalah menjadi tanggungjawab bagi menulis rancangan pengajaran.Tujuan guru menulis rancangan pengajaran sebagai satu persiapan awal sebelum menjalankan proses P&P .Dengan adanya perancangan pengajaran guru dapat mengajar sesuatu mengikut topic-topik tertentu berdasarkan sukatan yang telah ditetapkan.Melalui cara ini pelajar akan di ajar berkenaan tajuk-tajuk yang mudah dan senang terlebih dahulu sebelum memasuki pembelajaran tajuk yang sukar.Guru akan memastikan pelajar memahami setiap topic yang diajar tersebut sebelum menukarkannya kepada topic yang baru.Perkara ini penting supaya pelajar dapat menguasai setiap topik sepenuhnya yang diajar sejak dari awal lagi.
Dengan adanya rancangan pengajaran juga guru dapat bersedia dengan lebih awal berkenan apa yang hendak di ajar merangkumi isi,maklumat,huraian beserta contoh setiap sesuatu yang diajar.Perkara ini penting supaya guru tahu apa yang akan diajar serta dapat menghuraikan segala yang berkaitan dengan pembelajaran tersebut dengan jelas .Bagi menyampaikan isi pengajaran dengan baik juga guru perlu bersedia dengan ilmu dan maklumat yang berkaitan dengan subjek yang akan diajar.Perkara ini penting supaya jika timbul sesuatu masalah yang dipersoalkan oleh pelajar guru dapat menjelaskan dengan lebih terperinci.Bagi guru novis khasnya rancangan pengajaran penting kerana mereka masih kekurangan idea untuk menyampaikan isi pengajaran.Dengan adanya perancangan pengajaran ini matlamat yang ingin disampaikan akan tercapai.
Disamping itu juga guru perlu menulis rancangan pengajaran supaya dapat merancang strategi,kaedah dan teknik yang akan digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Seperti yang kita ketahui proses p&p boleh dilaksanakan dengan pelbagai kaedah,cara dan strategi.Perkara ini perlu dirancang terlebih dahulu sebelum guru melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran.Kaedah dan strategi ini amat penting kerana setiap isi dan maklumat perlu disampaikan dengan cara dan pendekatan yang berkesan agar mudah difahami oleh pelajar.Banyak kaedah yang boleh digunakan dalam menjalankan proses p&p ini seperti kaedah penyampaian,praktikal,ceramah,perbincangan,kuiz dan sebagainya.Contoh yang dapat dilihat ialah dalam kaedah pembelajaran tilawah Qur’an guru tidak boleh mengunakan pendekatan secara kuliah sahaja sebaliknya perlu mengunakan kaedah secara amali iaitu dengan cara menyuruh pelajar membaca semula apa yang telah diajar.Melalui cara ini guru dapat mendengar secara langsung pembacaan pelajar tersebut dan membetulkan jika berlaku kesilapan.Selain itu banyak lagi strategi yang boleh digunakan oleh guru bagi menyampaikan isi pengajaran seperti menggunakan alat bantu mengajar seperti slaid,video,grafik dan penggunaan kertas graf dan mahjung.
Disamping itu tujuan menulis rancangan pengajaran juga adalah untuk memudahkan proses p&p.Ini kerana guru akan mendapat gambaran yang jelas langkah-langkah yang perlu diajar iaitu dari awal hinga akhir contohnya definisi,ciri,factor.kesan dan kesimpulan daripada apa yang diajar.Perkara ini dapat dijadikan panduan oleh guru untuk memastikan setiap apa yang diajar tidak lari daripada tajuk serta sub-sub topic yang telah ditetapkan.Melalui cara ini guru dapat membentuk satu rangka dalam penyusunan idea,prinsip atau matlamat mengikut pengajaran yang akan disampaikan kepada pelajar bagi memudahkan kefahaman pelajar terhadap sesuatu topik yang diajar.Dengan adanya pendekatan begini setiap apa yang disampaikan akan mencapai matlamatnya.
Kesimpulannya adalah penting bagi seorang guru untuk menyediakan rancangan pengajaran agar dapat bantu memudahkan dan melicinkan lagi proses P&P yang akan dijalankan kelak.Rancangan pengajaran yang teratur bukan saja dapat di jadikan sebagai panduan harian malah turut membantu mengurangkan kekeliruan dan masalah-masalah yang timbul secara kebetulan.Selain daripada itu,tahap pemahaman pelajar terhadap pembelajaran juga dapat ditingakatkan sekiranya rancangan pengajaran sesorang guru dianggap berkesan.

Welcome To My Blog.

 

 

NAMA : ENKALANG ANAK MARIE

NO MATRIK : A134695

FAKULTI : PENDIDIKAN, UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA

PROGRAM : SUKAN DAN REKREASI 2010-2014

MANFAATKANLAH SEGALA MAKLUMAT YANG DIBERIKAN. DIHARAP MAKLUMAT DALAM BLOG INI DAPAT MENAMBAHKAN PENGETAHUAN ANDA SEMUA. SEKIAN, TERIMA KASIH.